اسپیرولینا و درمان دیابت

دیابت نوع یک 

 

یک فرد زمانی مبتلا به این نوع دیابت می شود که سلول های لوز المعده قادر به ترشح انسولین نباشند. اکثر مبتلایان به دیابت نوع یک را کودکان و نوجوانان و افراد زیر 30 سال تشکیل می دهند.

اسپیرولینا در پیشگیری از دیابت موثر است، زیرا در حالیکه از نظر داشتن کالری پایین است ، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین B1 ( که باعث بهبود سوخت و سوز قندها در بدن می شود)، ویتامین B2 ( که با کمک به سوزاندن کالری مانع از چاقی می شود) و ویتامین B6 (که در ساخت هورمون انسولین در بدن نقش دارد) می باشد. علاوه بر این ها ، اسپیرولینا یک مکمل قلیایی است که به بازگشت حالت اسیدی خون به حالت قلیایی کمک شایانی می کند و از همین رو است که از اسپیرولینا به عنوان محصول غذایی ایده آل برای جلوگیری و بهبود بیماری دیابت نام برده می شود. قند موجود در اسپیرولینا  با دخالت حداقل میزان انسولین و کمترین فشار به پانکراس جذب می شود. همچنین اسپیرولینا تمایل انسان به غذا خوردن را کم کرده، باعث پایین آمدن وزن بدن شده و نیاز به انسولین را کاهش می یابد. در افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند میزان ویتامین بدن حداقل است که همچنین باعث افزایش آسیب های عصبی در افراد دیابتی می شود. مکمل هایی مانند اسپیرولینا که حاوی ویتامین هستند باعث بهتر شدن مقاومت به گلوکز می شوند. در اثر مصرف داروها در افراد دیابتیک کمبود ویتامین ایجاد می شود، با مصرف مداوم اسپیرولینا می توان از این عارضه پیشگیری نمود. منیزیم و کروم موجود در اسپیرولینا مصرف گلوکز را در افراد دیابتی بهتر می کند. گامالینولئیک اسید(GLA) موجود در اسپیرولینا برای افراد دیابتی بسیار مفید است زیرا نه تنها ریسک مشکلات قلبی در این گروه آسیب پذیر را کاهش میدهد بلکه به متابولیسم بدن نیز کمک می کند.

 

دیابت نوع دو

 

این نوع دیابت، مهم ترین نوع بوده و به دیابت بزرگسالی معروف است. دیابت نوع دو یک بیماری همه گیر در جهان غرب امروز است. حدود 90 درصد از دیابتی ها دچار این نوع دیابت هستند. در بدن این افراد، ابتدا انسولین به اندازه کافی ترشح می شود اما به عللی ، موثر واقع نمی شود.

این بیماری در واقع سلسله ای از مشکلات و معضلات را به همراه خود دارد .  از آن جمله می توان به مقاومت به انسولین، چاقی ، دیس لیپیدمی، و فشار خون بالا اشاره کرد. مشخص شده اسپیرولینا به طرق زیر به بیماران دیابتی کمک می کند:

  • کاهش التهاب سیستمتیک ( مقاومت به انسولین به درجات پایین التهاب سیستمتیکی ربط دارد).
  • ایجاد تغییر مطلوب در فرم چربی های بدن ( کاهش سطح سرمی تری گیلیسیرید و افزایش کلسترول خوب).
  • بهبود تاخیر خون شاهرگ در کسانی که دارای چاقی حاصل از رژیم های غذایی فروکتوز بالا ( برای بیماران دیابتی و همچنین برای کسانی که فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی دارند نیز مفید است)می باشند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *